Harlequin- skänk

Nytt projekt pågång! En skänk som håller på att målas om, efter kunds önskemål. 

Idag har jag målat ovansidan i ett harlequinmönster, i vitt/grafitsvart. Jag har målat med en halvblank lackfärg från beckers. 




Här kommer en beskrivning på hur jag går tillväga när jag målar harlequin.

Nr 1: först delar jag upp ytan i fyra lika stora delar, sen fortsätter jag att dela upp varje ruta tills jag tycker att storleken på mönstret känns lagom. I mitt fall blev varje ruta ca 4*6cm, det krävs 4 rutor för att bli en harlequinruta (ca 8*12cm)

Nr 2: Här ser ni hur jag har ritat upp mönstret, dvs hur 4 rutor blir 1 harlequinruta.


Nr 3: Sen har jag maskerat varannan ruta..

Nr 4: Efter maskeringen, har jag målat varje tejpkant i bottenfärgen. Då är varje liten eventuell springa spärrad, så att ingen grafitsvart färg kan tränga igenom. På så vis får man en knivskarp linje. 

Nr 5: Rutorna är sedan målade två strykningar i grafitsvart.

..och knivskarp linje blir det 😄


Nr 6: Samma procedur med dom sista harlequin-rutorna.




Fortsättning följer....

Kommentarer:

1 martina:

skriven

Hej, lampan på sista bilden, är det något du köpt eller gjort? Skulle gärna vilja ha en sådan, Du får gärna mejla mig :)

2 Alexandra:

skriven

Hej!
Det är verkligen ursnyggt!
Jag håller på att göra harlequinrutor på mitt köksbord, men jag undrar hur du fick bort strecken i de vita rutorna? målade du över eller suddade du efteråt med något?

Kommentera här: